#TravelwithSyaHasyaviolet : Umrah bersama Suami dan Anak

#TravelwithSyaHasyaviolet : Umrah with my princess (#sweethasya) and Husband

Intro - 1st Entry
Sebenarnya, ini kali pertama Sya share pengalaman travel secara bercerita. Sebelum ini, just jawab soalan² yang ditanya. So, maafkan Sya kiranya ada tulisan atau bahasa yang tidak kena di mata dan hati. Plus, kalau ada terguna mix BM dan BI pun maafkan juga ya.

Ini kisah pengalaman Sya semasa travel pada bulan Disember 2016 ke Tanah Suci Mekah and Madinah Munawwarah. Bila MIL call B (Husband) bertanya sama ada kami hendak mengikutnya, soalan pertama ialah Hasya (my 3.5 years old girl) boleh ikut? MIL bagitahu ini adalah satu²nya direct flight yang tinggal (AirAsia) kerana yang lain sudah penuh. Ibarat mengantuk disorong bantal sebab memang lama menyimpan hasrat nak ke sana tetapi selalu memikirkan tentang bagaimana Hasya kalau kami pergi. Memang happy sangat dapat jadi tamu Allah. Kami pergi berempat (kami bertiga dan MIL) dan saudara mara MIL (4 orang).

Sejujurnya, Sya memang rasa nervous sebab kami bukan pergi JJCM, Jalan² Makan Angin or Jalan² Nak Rehat. Hendak pergi beribadat, tempat suci, masa pergi dulu masih single and tidak injured seperti sekarang. Namun, tanya experience orang lain, rata² memberikan advise² positif. Antara tips barang yang perlu dibawa (must have) ialah stroller dan/atau babycarrier. Kami kemudian decide nak membawa stroller sahaja.

Things to do:

1.      Apply for Visa (diuruskan oleh travel agensi) but we must prepare document as follows :

-          Suntikan vaccine for umrah (Pregnant Lady x perlu) and get kad pengesahan from klinik/hospital. Cost kami ketika itu around RM180 each

-          Pengesahan Salinan (Certified True Copy) Sijil Nikah kami (Pejabat Agama di mana daftar nikah)

-          Pengesahan Salinan Sijil Kelahiran Hasya (Pejabat Pendaftaran)

-          Passport Antarabangsa mesti atleast 6 month valid dari tarikh expired

-          Gambar for Visa Umrah (latar belakang putih). Bagitau kedai gambar nak buat Visa Umrah, dorang tahu

• Note : Untuk makluman, bermula tahun 2013, kerajaan Arab Saudi sudah menetapkan wanita berusia 18-45 tahun yang ingin menunaikan umrah perlu ditemani mahramnya. Bagi wanita yang berusia 45 tahun ke bawah & berkahwin, diwajibkan CTC (Certified True Copy) sijil nikah kalian di pejabat agama yang kalian daftar semasa nikah.

2.     Beli stroller. Memang effort jugalah nak beli new stroller ni. Sya pikir nak beli jenis boleh lipat. Kalau beli yang murah pun duit juga kan. So Sya pikir why not terus cari yang berbaloi and affordable so tahan lama. Antara yang disurvey iaitu McLaren dan Yoyo memang agak lebih daripada budget kami. Jadi akhirnya kami memilih stroller yang kebetulan seller tengah buat jualan pengenalan. Alhamdulillah, stroller done.

3.      Buat checklist barang yang perlu dibawa (kumpul barang sikit-sikit, masuk dalam bag besar yang diberi). Ubat-ubatan is Must Have Item

4.      Pergi kelas Umrah kat mana² cawangan Travel Agensi

5.      Bagitahu anak yang kita akan ke sana.

-          Kami tunjuk gambar Kaabah - bagitau dia, kita akan pergi Umrah sekian-sekian hari, dan masa juga

-          Ajar dan dengarkan selalu Talbiah (Labaikallahumma Labaik). Hasya suka dengar lagu Talbiah by Raihan

6.      Jaga kesihatan diri dan anak

7.      Kumpul duit. FYI, kos untuk hasya memang sama dengan orang dewasa kerana cuti sekolah dan pergi pada bulan Disember.

8.      Tukar duit Riyal. Kami standby bawa USD dan RM juga.

9.      Activate roaming (Call Telco provider macam Celcom, Maxis dll). Jangan lupa off kan voice message sebab even off handphone, kita akan kena bear the roaming charge

10.  Contact travel agensi untuk tahu nama hotel Mekah dan Madinah. Lepas dapat tahu, kami google untuk tahu distance hotel dari Masjidil Haram/Masjid Nabi

11.  Doa. Ada orang kata, kalau nak jadi Tamu Allah, kita akan diuji dengan ujian Masa, Kesihatan dan Kewangan dan kami akui kami melalui ketiga-tiga ujian. Tetapi inshaAllah kalau sudah rezeki jadi tamuNya, semuanya akan dipermudahkan. So doa banyak². Macam Sya, memang mintak Mak Sya doakan Sya

Hari pertama

Hari yang ditunggu telah tiba. Oleh kerana kami akan bertolak tengah malam dari rumah. Kami memperuntukkan sepanjang pagi untuk packing, tagging bag, kemas dan lain-lain. Settlekan semua urusan dunia hehe (urusan bank, zakat, registration sekolah baru hasya dan lain-lain sebab masa balik nanti dah new year). Memastikan hasya tidak penat adalah satu cabaran kerana malam bertolak dia tidak tidur. Memang practice kami, dia akan diberitahu dari masa ke semasa mengenai plan travel. Seawal yang boleh. Maybe kerana itu juga dia tidak tidur. Excited atau takut ditinggalkan?
Beg kami

Flight kami bertolak pukul 5 pagi dan kami diminta berkumpul di airport pukul  1.30am. Akhirnya dalam pukul 3 lebih (ketika briefing oleh wakil Agensi Travel), Hasya akhirnya tidur dalam stroller. Ketika itu, kami diberi penerangan tentang niat di miqat, and diberitahu perlu solat subuh sejurus naik kapal terbang. Kami kemudiannya diberi passport dan tiket.

Sya rasa semakin nervous bila melihat tiket yang kami bertiga tidak duduk sekali. Seat hasya ternyata jauh sangat dari seat kami. Doa “rabbi yassir walatuassir” tidak putus² agar dipermudahkan. B kata, tengok kat dalam plane nanti how it goes. On the way masuk kapal, B pakai ihram dan kami sama² bergilir ambil wuduk. Departure hall di KLIA2 sangat jauh jadi stroller memang sangat membantu. Alhamdulillah syukur sangat.

Ujian pertama kami berlaku ketika masuk ke dalam pesawat. Kami perlu angkat hasya dari stroller. Sebab stroller perlu ditinggalkan di pintu kapal terbang. Hasya terbangun dan seperti dijangka, memang ada masalah dengan seat kami. Bukan setakat kami tak dapat duduk sekali, seat kami pun sudah diduduki orang. Oleh kerana lama menanti flight attendance to rearrange our seat, Hasya jadi uncomfortable. Ngantuk plus panas menyebabkan dia sudah start menangis. Walaupun kami sudah dapat semula seat kami, tetapi lelaki yang duduk di sebelah seat B tidak mahu beralah. Jadi takkan hasya duduk seorang jauh dari kami?

Sementara menanti, sudah ada mata yang sinis memandang kami. Kami cuba mampu berdoa segalanya dipermudahkan walaupun flight attendance masih gagal untuk rearrange seat kami. Kegagalan itu disebabkan terlalu banyak masalah seat ketika itu dan ramai keluarga tidak dapat duduk sekali cuma kami satu-satunya yang mempunyai anak kecil. Flight attendance sudah mula sibuk menguruskan urusan untuk depart, meninggalkan kes kami tidak diselesaikan. Sungguh ujian untuk kami. Last solution, kami decide hasya akan dipangku sehingga sampai ke Jeddah. Tetapi tiba-tiba sahaja, seorang daripada penumpang yang duduk di hadapan kami, mencadangkan kakak di sebelah ku beralih tempat ke sebelah, dan makcik di sebelahnya untuk mengambil tempat di kerusi hasya yang kebetulan bersebelahan dengan cucunya. Alhamdulillah, semua setuju dengan cadangan penumpang tersebut. Satu ujian selesai alhamdulillah.

Tidak lama selepas departure, kami solat Subuh. Memandangkan kami memang menghala ke Mekah, memudahkan untuk menentukan arah kiblat. Kami solat duduk ketika itu. Kemudian cuba untuk tidur. Cuma 1st meal nasi lemak langsung tidak dijamah. Kami memang stanby roti dan biskut dan itulah yang hasya makan. 2nd meal kami ialah sate. Alhamdulillah, memang favourite Hasya. Serius sepanjang perjalanan, Sya memang sentiasa mengharapkan agar segera sampai. Hasya dapat juga tidur walaupun tidak lena. Maybe kerana keadaan seat yang sempit. Most of the time, dia tidur di lengan Sya. Kadang-kadang beralaskan meja makan. Bila tidak tidur, dia pergi ke tempat duduk MIL. Alhamdulillah MIL dapat duduk area depan “flight bassinet” so kawasan agak lapang dan berhampiran dengan toilet.
Breakfast - Nasi Lemak

Dalam satu jam hendak sampai ada pengumuman untuk berniat Ihram Umrah di Miqat “Qarnu 'l-Manāzil”. Sya memang niat Ihram Umrah bersyarat kerana takut datang period semasa dalam ihram. Allah, terasa gerun juga di hati. Dalam Ihram ketika bersama anak tetapi Sya memang bersangka baik sahaja dengan Dia, sure Dia akan mudahkan urusan kami.

Note :

1.      Kes kesilapan dalam pengagihan seat kapalterbang ini maybe kes terpencil, tetapi kita boleh beritahu travel agensi terlebih awal supaya kejadian seperti ini tidak akan terjadi. Bayangkan ketika itu, flight attendance tidak dapat menyesaikan kes ini dan membiarkan sahaja kami settlekan sendiri. Memang bad experience.

2.       Stroller boleh dibawa hingga ke pintu kapal cuma perlu mendapatkan tag  daripada petugas airlines. Tidak termasuk dalam kiraan beg walaupun stroller tu boleh dilipat dan dimasukkan dalam beg khasnya

3.       Oleh kerana Hasya sudah start minum Fresh Milk, kami tidak bawa sebarang susu ke sana. Cuma standby botol susu just in case dia minta susu

Selesai untuk intro dan perjalanan pergi kami dalam kapal terbang.

InshaAllah Sya akan sambung untuk next Entry.